На головну

РОЗРАХУНОК І ОЦІНКА 1 сторінка

  1.  1 сторінка
  2.  1 сторінка
  3.  1 сторінка
  4.  1 сторінка
  5.  1 сторінка
  6.  1 сторінка
  7.  1 сторінка

З листування К. І. Чуковського з американськими славістами [344 - Переклад з англійської та коментарі М. Ф. Лорие. Посилання на «Високе мистецтво» дано по справжньому того. Однак це не завжди можливо, т. К. після книги 1964 року народження, про яку йде мова в листуванні, було ще два видання, які автор сильно переробив.]

Від Е. Сіммонса. 2 квітня 1965 р

Дорогий Корній Іванович!

Дякую Вам за «Високе мистецтво», прочитав його з хвилюванням і радістю. Чи ви так багато в цій книзі близько і моїм інтересам. Незважаючи на Ваші скромні заяви на початку книги, Ви в ній виступаєте як справжнісінький учений але який вважає, як і я, що вчений праця не обов'язково повинен бути нудним. Багато вчених - це не відбулися літератори, а деякі літератори - відбулися вчені, як Гоголь, наприклад, коли він намагається писати і викладати історію. У Вас же вченість і письменницьке мистецтво поєднуються в щасливому союзі талантів, який рідко знайдеш в одній людині. У Вашій книзі стільки положень з якими я згоден, що перерахувати їх в листі неможливо. Я дивуюся Вашим знанням в лінгвістиці і тієї цілковитої свободи, з якою Ви орієнтуєтеся в декількох літературах, особливо в англійській, перші пізнання в якій я отримав під керівництвом видного шекспірознавець Дж. Л. Киттредж в Гарварді. Одне з головних достоїнств Вашої книги - велика кількість ілюстрацій, від забавних «зловити краба» і «чорної Марії» на початку книги до безлічі повчальних прикладів «неточною точності», бідного і багатого словника, стилю, слуху, ритму, синтаксису, інтонації і т. Д. в основній її частині.

Особливо мені сподобалася Ваша розправа з Б. Г. Герні [345 - Про американському перекладача Б. Г. Герні, спотворити в своєму перекладі стиль «Ревізора» Гоголя, К. Чуковський гнівно пише в «Високому мистецтві», с. 121-124.], Яка виявиться повною несподіванкою для його тутешніх шанувальників. Шкода, що у Вас не було під рукою його перекладу «Мертвих душ», недавно перевиданого, «корінним чином переробленого» і «гаряче зустрінутого», - думаю, що Ви б знайшли там матеріал для критики, аналогічної Ваших зауважень з приводу його «Ревізора ». А між тим Герні - живий і винахідливий перекладач, і таланту у нього побільше, ніж у більшості інших наших перекладачів.

Дуже цінні Ваші спостереження над байками Крилова в передачі сера Бернарда Пейрса [346 - Б. Пейрс (1867-1949) - англійський письменник і перекладач. Про його перекладі байок Крилова см. «Високе мистецтво», с. 106-107.], Який багато років був моїм близьким другом і незадовго до смерті не раз висловлював свою радість з приводу Ваших похвал його перекладам, не згадуючи, однак, про Ваших закидах. Нестерпні англіцизми - ось що порушує чарівність його в общем-то майстерних перекладень, в яких йому часто вдавалося вловити дух оригіналу. Є тут у нас один трохи навіжений молодий чоловік. Гай Деніелс, який мріє видати томик своїх перекладів байок Крилова. Те, що я бачив в рукописи, зроблено непогано. Він тільки що випустив томик Лермонтова, вірші і прозу, багато такого, що раніше на англійська не переводилося. Вас потішило б його войовниче передмову, в якому велике місце приділено проблемам перекладу.

Блискучий розділ про Шекспіра у Вашій книзі приніс мені величезне задоволення. Я чув про популярність перекладів Радлова на радянській сцені, і Ваш аналіз цих перекладів з'явився для мене одкровенням. (Колишніх Ваших критичних праць про неї мені не довелося читати.) Зрозуміло, Шекспір ??писав для театру, але в цьому немає нічого несумісного з поетичною творчістю. Як Ви знаєте - і як слід було б знати Радлова, - Шекспір ??вважається найбільшим з англійських поетів, і всякий перекладач, який ігнорує цей факт, приречений на невдачу. Мені шкода, що Ви майже не пишете про шекспірівських перекладах Пастернака, шкода хоча б тому, що тут багато людей, слабо знають або зовсім не знають російської мови, вважають їх найкращими перекладами шекспірівських драм на російську.

Ваші погляди на Констанс Гарнет [347 - Констанс Гарнет (1862-1946) - англійська перекладачка. Переклала понад 70 томів творів російських класиків - Герцена, Гончарова, роман Л. Толстого, майже повні зібрання творів Гоголя, Тургенєва, Достоєвського, Чехова. Див. «Високе мистецтво», М., 1964, с. 245-248.] Повністю збігаються з моїми (я писав про неї некролог в «Нью ріпаблік»). Я підписався під Вашою хвалою її заслугам - буквально мільйони американських і англійських читачів вперше долучилися до скарбів російської класичної прози завдяки працям цієї героїчної жінки, - проте про самих її перекладах я суджу суворіше, ніж Ви. Вона не тільки не сприймала відмінностей в стилі - у неї Гоголь, Достоєвський, Тургенєв, Чехов та ін. - Все пишуть стилем Констанс Гарнет, а це якийсь средневікторіанскій стиль, в якому чуються академічні передсмертні хрипи. Що ще гірше, її давнє поява на сцені і популярність її перекладів заважали видавцям шукати нових перекладачів - адже знову і знову перевидавати її переклади обходиться дешевше. Але Ви маєте рацію: біда в тому, що на перших стадіях її роботи не знайшлося компетентного критика, який вказав би їй на її помилки і багато чому міг би її навчити. Не забувайте, що в ті часи - та й тепер - в Америці та Англії важко знайти критика, який цікавився б питаннями перекладу і знав би російську досить, щоб виявити помилки. А якщо такі й були наші великі відділи рецензій чи побажали б саме їм доручати рецензування перекладів.

У тому, що пише Сідней Монас, є частка правди, але він малює становище занадто похмурими фарбами. Навряд чи знайдеться хоч одна скільки-небудь значне твір російської прози і драматургії XIX століття, яке не було б перекладено англійською; вийшло англійською мовою також чимало зразків літератури давньоруської і XVIII століття. Найвидатніші з цих творів багато разів перевидавалися, багато хто з них, особливо в Англії, - в нових перекладах. З російською поезією справа йде гірше, але за останній час вийшло безліч переказів її на англійську, між іншим - три повних нових перекладу «Євгенія Онєгіна», так що тепер є вже сім перекладів цього шедевра. Вам, можливо відомий переклад Володимира Набокова, на який я давав відгук в «Санді Нью-Йорк таймс». Він викликав цілу дискусію. Це чотири томи: один - власне переклад, два - абсолютно незвичайні коментарі і четвертий - російський текст видання 1837 і при ньому вражаючий трактат про просодії, який повинен Вас зацікавити. Набоков більш ніж розділяє Ваші побоювання щодо перекладається «Євгенія Онєгіна» - він вважає що перевести «Онєгіна», та й будь-яке римовані твір на англійську мову римованими віршами і притому зберегти його форму «тематично неможливо». Сам він в своєму перекладі робить спробу зберегти ритм, але навіть ритмом жертвує, якщо ритм заважає точної передачі сенсу цього рядка. Що стосується вимоги Сіднея Монас щодо масового переказу мемуарів, щоденників і т. Д. - це навряд чи реально за видавничими умов як тут, так і в Росії і будь-який іншій країні. Коли такі переклади з'являються, на то зазвичай буває якась особлива причина. Загалом, за останні кілька років в Америці і в Англії перекладів російської художньої літератури було безліч.

Що ж стосується якості всіх цих перекладів, тут Ви абсолютно праві: в більшості випадків воно неймовірно низько, особливо в поезії. Нагадує то ремісництво, яке Ви у Вашій книзі описуєте як типове для Росії XIX століття. У нас немає своєї «школи перекладу», подібної до тієї чудової школі, яка створена в Радянському Союзі. За дуже небагатьма винятками, переклад, особливо з живих мов, ніколи не вважався у нас «високим мистецтвом». І не створився у вас тип перекладача - художника і вченого. На це є кілька причин, які я зараз не буду розглядати, але, мабуть, головна з них - комерційний підхід наших видавців, які не поділяють навіть переконання Пушкіна, що перекладачі - «поштові коні освіти». Проблиски відроджується, до цього мистецтва можна угледіти в недавніх демарші деяких наших провідних поетів - Одена, Лоуелла, Уїлбура [348 - Уінстен Х'ю Оден (1907-1973) - англійський поет, з 1930 року жив в США. Роберт Лоуелл (1917-1977) - англійський поет, багато перекладав європейських поетів. Річард Уілбур (рід. В 1921 р) - американський поет, професор англійської літератури, перекладач Мольєра.], Але і вони, за Вашими поняттям, чи годяться в перекладачі російської поезії. Зовсім недавно організована спеціальна комісія для створення національного перекладацького центру на гроші, виділені з фордівські фонду.

Але що нам дійсно потрібно - це велика наукова література з теорії і критики перекладу, яка встановила б високі художні вимоги, як це робите Ви в своїй книзі. Це сприяло б піднесенню всієї перекладацької практики до рівня мистецтва. Вже з однієї цієї причини я б хотів побачити Ваше прекрасне «Високе мистецтво» в перекладі на англійську - книга допомогла б деяким нашим перекладачам усвідомити, що вони працюють в мистецтві, а не просто зайняті справою, яка приносить їм трошки грошей. Втім, Ви розумієте, що Вашу книгу, в якій, природно головна увага приділена перекладам на російську мову, особливо важко як слід перекласти англійською.

Від К. Чуковського. 15 квітня 1965 р

Дорогий професор Сіммонс!

Дякую Вам за дружнє лист.

Мене дуже порадувало Ваше добре лист про моїй книжці. Як це чудово що і «Пушкін» і «Лев Толстой» вийшли in «paperback reissues» [349 - Перевидання в м'якій обкладинці (англ).]. Тепер ці книги стануть доступні широким масам. Чекаю їх з нетерпінням. Сподіваюся що в книзі про Пушкіна знайду Ваші переклади «Дара марного» і «lines to Anna Kern» [350 - Англійська варіант назви вірша Пушкіна «До * *», присвяченого А. П. Керн.]. Сера Бернарда Пейрса я знав теж. Це був дуже простодушний, феноменально розсіяний, талановита людина, я познайомився з ним на фронті в 1916 році. Здається, він був військовим кореспондентом «Tiroes'a» [351 - «Таймс».]. Серед перекладів Пастернака є відмінні, але я ніяк не можу змусити себе любити його переклади «Ромео і Джульєтти», «Гамлета» і ін. Тому я й не кажу про них у своїй книжці. Зараз я написав передмову до збірки його віршів, який вийде в нинішньому році в Госліте, і там не згадую про його перекладах. Хотілося б подивитися «Dead Souls» by В.G. Guerney [352 - «Мертві душі» в перекладі Б. Г. Герні (англ).]. Він слушну працівник, але торопига, вічно похапцем, і мимоволі йому доводиться халтурити. Очевидно, вся справа впирається в долари. У всьому винна the highly commercial attitude of your publishers [353 - Суто комерційний підхід ваших видавців (англ).]. Дуже хотілося б мені докладніше дізнатися про спеціальну комісію, яка прагне створити National Translation Center [354 - Національний перекладацький центр (англ).]. Чи працює ця комісія? Які у неї функції? Чи достатньо вона авторитетна? Чи прийме вона до серця якість перекладів з російської?

Чотиритомний «Eugene Onegin» у мене є. Дуже цікава робота! Я ж пам'ятаю Vld. Nab. чотирнадцятирічним хлопчиком. Уже тоді він подавав великі надії. Його коментарі дуже колючі, жовчні але скільки в них свіжості, таланту розуму! Хотілося б прочитати Вашу рецензію в «Sunday New York Times» [355 - «Санді Нью-Йорк таймс».]. Інші переклади «Євг. Онєгіна »- особливо Бебетт Дейч - жахливі.

Якщо Ви знайомі з Guy Daniels [356 - Гай Деніелс.], Попросіть його надіслати мені те його «Лермонтова». Будь ласка.

Готується нове видання «Високого мистецтва». Дозвольте, будь ласка, процитувати там два абзаци з Вашого листа - щодо Гарнет і про становище перекладацького мистецтва в США.

Мені 83 роки, я хворію і можу не дожити до осені. Але якщо доживу, буду щасливий прийняти Вас у себе в Передєлкіно. Зараз я працюю над своєю старою статтею про Walt Whitman'e [357 - Волт Вітмен.] Читаю чудові книги про нього, написані Gay Wilson Allen'ом [358 - Йдеться про книгу англійського літературознавця Г. Аллена «Волт Вітмен як людина, поет і легенда »і про виданому ним зібранні творів Уїтмена.]. І шкодую, що не читав їх раніше. (...)

Від К. Чуковського, без дати.

Дорогий професор Сіммонс!

Поспішаю подякувати Вам і за Ваші книги, і за ласкаві написи на них. (...)

Ще раз спасибі за дорогоцінний подарунок.

Але тут-таки дозволю собі не погодитися з Вами по одному дрібного приводу. Ваша рецензія про «Євгенії Онєгіні» в перекладі Юджина Кейда здалася мені занадто поблажливою [359 - Див. «The New York Times Book Review» 2.I.1965 «Russian in English Dress» (Прим. К. Чуковського).]. Можна захоплюватися працьовитістю містера Кейда, його сумлінністю, навіть його талановитістю, але його переклад все ж трагічно не відповідає оригіналу. (...)

Від Е. Сіммонса, 26 травня 1965 р

(...) Радий був дізнатися, що Ви готуєте «Високе мистецтво» для нового видання, і продовжую мріяти про те, щоб воно було перекладено англійською без шкоди для доказовості Ваших відмінних ілюстрацій [360 - У 1984 році в США вийшла книга « A High Art, translated and edited by Lauren G. Leighton ».]. Так, зрозуміло, можете використовувати у Вашій роботі будь-які витяги з мого листа.

Цілком розумію, що викликав Ваше невдоволення своєю рецензією на переклад «Євгенія Онєгіна», зроблений Кейденом. В даному випадку запанувало моє співчуття до цього нещасного, який присвятив все життя перекладу на англійську багатьох тисяч рядків російської поезії, не отримавши за це ніякого визнання, і мені захотілося сказати хоч кілька добрих слів про його працях. Але між рядків моєї рецензії можна прочитати, що самого перекладу я аж ніяк не схвалюю.

Від К. Чуковського. 10 червня 1965 р

(...) Уривки з Вашого листа про «Мистецтві перекладу» я, з вашого дозволу друкую в новому виданні книги - ті уривки, де Ви говорите про становище перекладацької справи в США [361 - Лист Е. Сіммонса К. Чуковський цитує в « високе мистецтво », 1966 (Собр. Соч., т. 3, с. 518).].

Бебетт Дейч (Deutsch) надіслала мені свій новий переклад «Євгенія Онєгіна» (Penguin edition) - цей переклад набагато краще того слабкого перекладу який вона опублікувала в 1936 році.

До речі, Ваш переклад «Я помню чудное мгновенье» на стор. 209 Вашої Pushkin'a мені дуже сподобався. Ви передали і ритм і стиль. Так перевести ці рядки міг тільки справжній поет.

Будьте здорові. Сподіваюся - до скорого побачення!

Ваш Чуковський

Від Е. Сіммонса, 1 травня 1967 р

(...) Чи треба говорити, що я буду щасливий хоча б на старості років побачити одну зі своїх серйозних книг перекладеної російською в Радянському Союзі. Це було б мені куди дорожче, ніж всі французькі, німецькі, японські та китайські переклади деяких моїх інших робіт.

Я зі свого боку енергійно переконую тутешніх видавців випустити переклади деяких з кращих радянських праць з літературознавства і, здається, домігся деякого успіху. Я вважаю, що швидко наближається час для конструктивних наукових діалогів між нашими і вашими письменниками, вченими і критиками.

Від І. Чуковського, 19 травня 1967 р

(...) Готується нове видання моєї книги «Високе мистецтво». Я включив туди не тільки уривок з Вашого листа до мене (про переведення), але і коротку характеристику Ваших праць. (...)

Ви, може бути, бачили в квітневому «New Yorker'e» розв'язна і брехливе лист перекладачки моєї книги «Від двох до п'яти». Я міг би спростувати її брехня десятками наявних у мене документів. Але мені стало шкода бідну халтурщіцу, і я махнув на неї рукою. Посилаю Вам список її типових помилок і повинен відверто сказати, як мене дивує, що не знайшлося в американській літературі жодного критика, який вказав би місіс Мортон на зроблені нею помилки. З'явилося близько 20 рецензій, всі хвалять книгу, але ніхто не знає оригіналу, ніхто не звернув уваги на грубі помилки перекладачки. У нас в СРСР для всякої перекладної книги точність перекладу значною мірою гарантується участю редактора-друга, який добре знає обидві мови. Шкода, що деякі видавництва в США, ганяючись за прибутком, випускають на книжковий ринок книги, яких не перевірено фахівцями. Я особисто завжди був вдячний і М. Ф. Лорие, і Р. Е. Облонской, і З. С. Лазаревої, редагувати мої переклади О. Генрі, Дефо, Вітмена і Сінга. Завдяки такій системі, введеної А. М. Горьким, в наших видавництвах стало неможливим появу таких неохайних робіт, як робота місіс Міріам Мортон.

Шлю задушевний привіт місіс Е. Сіммонс і сподіваюся, що Ви вже переїхали в своє «Передєлкіно» - в Дублін [362 - Дублін - дачне селище в штаті Нью-Гемпшир, де Сіммонс проводив більшу частину року.].

Весна в цьому році в Підмосков'ї чудова!

Ваш Чуковський

Від Е. Сіммонса, 7 червня 1967 р

(...) Так, я читав в «Нью-Йоркському» відповідь місіс Мортон на Вашу критику її перекладу «Від двох до п'яти». Якщо врахувати список помилок, яким Ви були такі люб'язні мене забезпечити, не кажучи вже про багатьох інших, Вами не згаданих, можна сказати, що відповідь її свідчить про крайній малодушності. Це - підтвердження того, що я писав Вам рік тому про жалюгідний стан справ із рецензуванням перекладів у нас в країні, особливо перекладів з російської, оскільки рецензенти, як правило, не знають російської мови або знають його дуже погано. Правда, час від часу нечисленні великі журнали намагаються запрошувати кваліфікованих рецензентів і пристойно оплачують їх роботи. Але набагато частіше менш відомі журнали доручають рецензії кому попало і платять за них гроші, а то і не платять зовсім! Особливо це відноситься до літератури для дітей. І лише дуже рідко наші видавці (на відміну від ваших, наступних заповітам Горького) доручають двомовного «редактору-одному» ретельно звірити переклад з оригіналом. Більш того, якщо, як нерідко буває, оригінал важко дістати, рецензент і не намагається його розшукати. Часто такий оригінал можна знайти тільки в якийсь великий міській бібліотеці, а рецензент живе від такої бібліотеки за сотні миль. До того ж платять рецензента так мало, що він взагалі не вважає за потрібне діставати оригінал і витрачати час на копітку звірку його з перекладом.

Між іншим, я подав містеру Вудсу, редактору відділу дитячої літератури в «Нью-Йорк таймс рев'ю», ідею просити Вас написати для їх осіннього додатки статтю про російську літературу для дітей. Я дуже сподіваюся, що Ви знайдете для цього час. А зараз мені ще спало на думку, що Ви могли б, скориставшись цією нагодою, поговорити про недоліки місіс Мортон.

Від К. Чуковського, 10 листопада 1967 р

(...) Mrs. Morton - безсовісна жінка. Вона надсилала мені позаторік свій «переклад» мого «Дива-дерева». Я відверто повідомив їй, що її переклад огидний, і благав її не друкувати його. Сором і ганьба видавництву, яке друкує таку мерзятіну. Це не переклад, а наклеп. Її книги я не бачив.

Я отримав «Майстра і Маргариту» (в виданні «The Grove Press") [363 - Роман М. Булгакова «Майстер і Маргарита» вийшов в США майже одночасно у двох видавництвах, в різних перекладах. Той переклад, про який тут йде мова, виконаний Міррою Гінзбург, перекладачкою з російської та єврейської. Крім Булгакова, вона перекладала Бабеля, Замятіна. В її перекладі вийшла також збірка радянських сатиричних оповідань, дві збірки радянської наукової фантастики і «Казки народів Сибіру», присвячені нею пам'яті К. Чуковського. Автор другого перекладу «Майстра і Маргарити» - Майкл Гленн.].

Звичайно, ідіоми московського просторіччя не перекладені тут, але в загальному переклад розумний і талановитий. Дуже хотілося б отримати Вашу рецензію про ці перекладах!

Виконувати бажання містера Вудса (Woods) я, на жаль, не міг: на мене навалилася коректура кількох моїх книг; довелося прокорректіровать більше 3000 страниц - було не до писання! (...)

Від Е. Сіммонса, 24 жовтня 1967 р

(...) Ви, ймовірно, отримали колосальну антологію Міріам Мортон «Житниця російської дитячої літератури», до якої увійшли «Тараканіще», «Чудо-дерево» і «Мойдодир», а також шанобливі коментарі щодо Вас і кілька цитат з Ваших писань . Я рецензую її для «Нью-Йорк таймс». На жаль, в моїй дачній бібліотеці у мене є лише далеко не всі оригінали тих 109 речей, які увійшли в книгу, тому в своїй рецензії я не міг привести зіставлень. Та й місця на такі речі дається мінімум. Однак я згадав про Ваш невдоволення її перекладом «Від двох до п'яти». А також скористався нагодою сказати про Вас кілька слів, які, сподіваюся, будуть Вам до душі. Якщо у Вас цієї книги немає, я з задоволенням пришлю її Вам, так само як і свою рецензію, яка повинна з'явитися через кілька тижнів. (...)

Тут тільки що вийшли два перекладу «Майстра і Маргарити» Булгакова. (...) Я написав відгук про ці двох перекладах для «Сатердей рев'ю», з деякими порівняннями. Якщо хочете - із задоволенням вишлю і видання «Харпер енд Роу», і свою рецензію. (...)

Від Е. Сіммонса, 17 грудня 1967 р

(...) Додаю рецензію на «Майстра і Маргариту». Роман отримав тут хорошу пресу, але розходиться, мабуть, не дуже жваво. Мою оцінку як роману, так і обох перекладів ви знайдете в рецензії. Ця моя робота, мабуть, навела американський ПЕН-клуб на думку запросити мене, разом з Оденом і романістом Гленуеем Уескоттом, в журі з присудження премії за кращий переклад цього року. Чесно кажучи, я поки не читав цього року жодного першокласного перекладу з російської на англійську, хіба що «Майстер і Маргарита» Мирри Гінзбург, але англійська мова у неї не бездоганний. Може бути, Ви назвете кандидатуру? (...)

Від К. Чуковського, 23 грудня 1967 р

Дорогий Mr. Simmons!

Зараз я отримав вирізку з «The New York Times Book Review» - Вашу статтю «Riches from Russia» [364 - Скарби з Росії (англ.).], З якої я дізнався, що Ви готуєте книгу «Introduction to Tolstoy's Writings» [ 365 - Вступ до творів Толстого (англ.).]. Це дуже порадувало мене; надзвичайно своєчасна і потрібна книга.

Книги, складеної Mrs. Morton, я ще не бачив і охоче вірю Вам, що вона has ably fulfilled herself imposed purpose [366 - Уміло впоралася із завданням, яке сама перед собою поставила (англ.).], Але, вибачте мене, я не бачу wisdom in her criteria [367 - Мудрість в її умовах (англ.).] для судження про мистецтво художнього перекладу. Які б вона не відкривала критерії, її переклади моїх речей бездарні і жахливо невірні. Вона надсилала мені свій переклад «The Magic Tree» [368 - «Чудо-дерево» (англ.).], І коли я відверто сказав їй свою думку, вона обіцяла мені не друкувати цього перекладу. Я продовжую стверджувати, що мої казки are untranslatable [369 - неперекладним (англ.).]:

Ковдра

втекло,

полетіла простирадло

І подушка,

Як жаба,

Поскакала від мене.

Якщо перекладач не передасть цих п'яти «о», він не передасть експресивності цього тривірша. Без цих п'яти «о» рядки ці не існують.

Або візьміть слово «Ковдра», яким починається строфа. Це слово привернуло мене тим, що в ньому на дві приголосні - цілих чотири голосних. Це одне з милозвучною слів для дитячої гортані. Я просто не вмію писати без цієї внутрішньої музики:

Вдавалися // два Курченко,

Поливали // з бочки,

Припливали // два йоржа,

Поливали // з ковша,

Вдавалися // жабенята,

Поливали // з цебра.

Про ритміці і говорити нема чого. Ритміка повинна бути гнучкою, що залежить від сюжету. Музика вірша - для мене перша справа. Якби в рядку:

полетіла простирадло

не було двох т, я не надрукував би цього вірша.

Тому я без всякої запальності, зберігаючи добре ставлення до Mrs. Morton, яку вважаю поважної трудівницею, - заявляю, що вона взялася за неможливе справу, що перекладати вірші - не її спеціальність.

Бог з нею! Можливо, що прозу вона перевела краще. Крім того, за нею залишається заслуга, що вона перша відкрила американцям нашу дитячу літературу - нехай невміло, але з добрим почуттям, з любов'ю. За це їй можна пробачити багато. Вас же я хочу від щирого серця подякувати за Ваше дружнє ставлення до мене. На жаль, я не «Uncle Chukosha» [370 - Дядечко Чукоша (англ.).], Але давно вже «Grandfather Chukosha» [371 - Дідусь Чукоша (англ.).]. Мене глубого чіпає відгук такого авторитету, як prof. Ernest Simmons. (...)

Від К. Чуковського 1 січня 1968 р

Дорогий проф. Сіммонс.

Дякую за статтю «Out of the Drawer» [372 - З ящика письмового столу (англ.).].

Я прочитав її з великим задоволенням. Дуже грунтовна, солідна стаття, що дає американським читачам безліч цінних відомостей. Але я дозволю собі не погодитися з Вашим твердженням, ніби «both renderings are adequate and endeavour with varying degrees of success to reflect the quality and spirit of B's ??prose» [373 - Обидва переклади цілком задовільні, обидва перекладача намагаються, з перемінним успіхом, передати особливості і дух прози Булгакова (англ).].

Я звіряв з оригіналом переклади Мирри Гінзбург і часто захоплювався її винахідливістю в передачі російських ідіом. Переклад пана Michael Glenny значно гірше (як Ви самі вказуєте своїми цитатами: «crept», «Casanova», «Magel tov.»). Я можу надіслати Вам десятки подібних ляпсусів містера Гленн. Він - халтурник, погано знає російську мову.

Мірра Гінзбург - художник. Її переклади п'єси Бабеля «Захід», радянської сатири, Замятіна виявляють і артистизм, і майстерність, і навіть талановитість. Її величезний плідну працю по ознайомленню читачів США з радянською літературою повинен же бути винагороджений! Було б чудово, якби їй видали премію.

Чекаю обіцяного знімка Вашого кабінету. Будь ласка не забудьте!

З Новорічним привітом! Вклоняюся Mrs. Simmons!

Ваш К. Чуковський

Від Е. Сіммонса, 1 лютого 1968 р

Дорогий Корній Іванович!

Ваше прекрасне порівняння російського тексту Вашого «Чудо-дерева» з перекладом місіс Мортон остаточно переконало мене в тому, що вірші вона переводить погано. Шкодую, що, коли я писав відгук на її антологію, у мене не було під рукою оригіналу. Я навряд чи міг би вказати на всі погрішності, які знайшли Ви, особливо на тонке використання «ка», - але частина з них цілком міг би виявити. Так чи інакше, чи не варто було б їй друкувати свій переклад після того, як Ви їй зробили стільки зауважень по тому тексту, який вона Вам надіслала, або вже хай би чесно постаралася його виправити. Вся справа в тому, що вона не поет, а я завжди був переконаний, що перекладати поезію можна, тільки будучи хоч трохи поетом. (...)

Цілком згоден з тим, що Ви пишете про моє відкликання на «Майстра і Маргариту». Переклад Мирри Гінзбург безсумнівно набагато перевершує роботу Гленн, особливо в сенсі більшої вірності оригіналу, що я намагався показати на прикладі його кричущих помилок - я теж міг би набрати їх куди більше, якщо б дозволяло місце. Але я визнаю свою провину за ту фразу з рецензії, яку Ви приводите, - можливо, вона продиктована тим, що англійську мову у Гленн більш витончений і сучасний. (...) Так чи інакше, перевагу, яке я віддав перекладу Мирри Гінзбург, підхоплено видавцями і використано в рекламі, що приносить мені деяке задоволення. До речі, Вам, можливо, відомо, що Мірра Гінзбург в листах в «Нью-Йорк таймс» і в «паблішер уїклі» розкритикувала відгук Патриції Блейк на ці два переклади, опублікований в «Таймс», і вказала на недоліки перекладу Гленн. Він відповів непереконливо і в дуже неприємному тоні. (...)

Від К. Чуковського, 17 квітня 1964 р

Дорогий професор Сідней Монас!

Отже, ми обидва прийшли до переконання, що і в США і в Англії російська художня література в більшості випадків перекладається погано [374 - Цей лист був написаний у відповідь на дві статті С. Монас, що увійшли до збірки «Craft and Context of Translation». Рецензію на цей збірник см. В «Майстерність переведення 1964», М., 1965.]. У багатьох перекладачів абсолютно відсутнє почуття літературної відповідальності. Ні компетентної, пристрасно зацікавленої критики, яка здійснювала б строгий - і до того ж постійний - контроль над англо-американськими перекладами з російської.

Зустрічаються, звичайно, переклади високої якості - виконані з любов'ю, талановито, але це рідкість і найчистіша випадковість, анітрохи не характерна для загальної культури перекладацького мистецтва. Раптом з'являться відмінні переклади «Записок» Аксакова, або тургеневской «Перше кохання», або герценівських «Колишнього й дум», або «Клопа» Маяковського, але це анітрохи не заважає більшості перекладачів з року в рік безкарно перекручувати з власної волі і Гоголя, і Толстого, і Чехова, і Блоку, і Шолохова. (...)

Партизанська боротьба з цим злом недостатня. Тут потрібна планомірна, систематична, неослабний, повсякденна діяльність цілого колективу літературних працівників, і, судячи з Вашої статті, Ви - один з тих, хто міг би не без успіху брати участь в такій плідній роботі: в Вашій статті мені почулася та ж образа за російську літературу, за її славу і честь, яка мучить і мене. Було б чудово, якби Ви виступили з цілою низкою гарячих статей десь в «Atlantic» або в «New Yorker» на захист російської художньої прози і лірики від численних її исказителем - недбалих і недорікуватих перекладачів.

Право ж, російська література гідна того, щоб її перекладом не ремісники, а справжні художники слова. Тому я всім серцем співчуваю Вашому заклику, зверненого до найбільш сильним майстрам перекладу: Ерроусміт, Латімор, Уилбер, Гехт, вивчайте російську мову!




 РОЗРАХУНОК І ОЦІНКА 3 сторінка |  РОЗРАХУНОК І ОЦІНКА 4 сторінка |  Хабарова Є.І., Роздін І. А., Нікітіна С. В., Леонтьєва С. В., Ковальова Л. А. |  Вступ |  З урахуванням середньодобового рівня забруднення атмосфери |  Завдання до роботи |  Вступ |  Визначення загальносанітарного індексу якості |  Визначення гідрохімічного індексу забруднення води (ИЗВ) |  Визначення певного інтегрального індексу екологічного стану (ІІЕС) |

© um.co.ua - учбові матеріали та реферати