На головну

лінійне програмування

  1.  V1: Лінійне програмування
  2.  Алгоритмізація і програмування
  3.  В.3.04. ПАРАЛЕЛЬНЕ програмування
  4.  візуальне програмування
  5.  Вплив перша: вербальне програмування
  6.  Питання Об'єктно-орієнтоване програмування.
  7.  Питання Етапи розвитку мов програмування

З скандинавських держав - Швеції, Норвегії і Данії - найбільш багату і розвинену друк має остання. Тут кожен селянин звик читати газети, жваво цікавитися політикою, тому в суспільному житті Данії на частку преси випадає дуже велика роль; видні датські журналісти зазвичай займають в своїй вітчизні впливове становище. Багато з них, як, наприклад, Герун, Альберта, Серенсен і інші, згодом виходили в міністри, а військовий кореспондент однієї копенгагенської газети перед своїм від'їздом на Далекий Схід в 1904 був представлений королю Християнові і проведений в лицарі данеброгского ордена.

Але значення данської преси порівняно недавнього походження; воно відноситься до1830 р До цього часу в абсолютно монархічної Данії тільки зароджувалася політичне життя. Коли час від часу великі політичні питання спливали на поверхню, вони могли обговорюватися відкрито і безперешкодно, так як вже в 1770 р королем Християном VII в Данії, Гольштініі і Шлезвиге була введена повна свобода друку. Після настання французької революції, з огляду на різке і викликає тони, прийнятого данськими газетами, для Данії 26 вересня 1794 були опубліковані нові правила, що регулювали свободу друку, в яких точно визначалися її кордони і відповідні кари за їх порушення; введення цензури було визнано небажаним, «так як застосування цього заходу необхідно пов'язано із зайвими сорому для кожного розумного і освіченого громадянина, який вважає, що його думки доставлять користь іншим». З припиненням наполеонівських воєн політичне життя виявила симптоми деякого пожвавлення, позначилося, між іншим, в появі і поширенні в суспільстві вимоги народного представництва, але засмучені фінанси і вибухнула торговельні кризи, тероризуючи уми, тримали всю друк в стані розумового заціпеніння, з якого її могла вивести тільки липнева струс, яка викликала одночасно широкий розвиток газетної літератури.

Перші спроби поширювати політичні новини в широких колах суспільства були зроблені за допомогою друкованих летючих листків. Найстаріший зі збережених має вельми грунтовне назву: «Дві достовірні, приголомшливі і сумні відомості про огидно злочині, учинене в Ліфляндії кровожерливим царем московитів в літо 1577 г.». Потім лише в 1663 року в Копенгагені з'явилася перша газета, і не на датському, а на німецькій мові: «Europaische wochentliche Zeitung». Кілька років по тому стали виходити газети і датською мовою: в 1666 р «Danscke Mercurius», видана відомим свого часу письменником Андерсом брудного в Александріперне в 1672 р, «Extraordinaire Relationes»; потім в 1749 р «Berlingske Tidende», в тому ж році «Kjobenhaves-Adresse-Comptoires Efterretninger», в 1803 р «Dagen» і в 1827 р «Kjobenhavesposten». Зміст цих газет було вельми бідно: внутрішні справи країни представляли порівняно малий інтерес, а зовнішні повідомлення обмежувалися лаконічно нотатками. У липневі дні 1830 р характер друку відразу змінився, особливо коли король Фрідріх VI лише повільно і неохоче взявся за здійснення своїх конституційних обіцянок і одночасно був не проти звузити свободу друку, на захист якої сформувався союз, який містить в своїх рядах найбільших діячів епохи, які Банг, Клосс, Ерстед та ін. Але надзвичайно напруженості опозиційний протягом, носієм якого була печатка, досягло лише кілька років потому, коли король Християн VIII, обдуривши покладені на нього очікування, усіма силами намагався загальмувати конституційний розвиток і воскресити в своїй політиці абсолютистские принципи старого режиму. Крім зростаючого інтересу до внутрішніх справ, все більше став турбувати уми все ускладнюється шлезвиг-Гольштинского [62] [40] питання, який і викликав у пресі жваві дебати. Національна життя розгорнулася на повну свою широчінь і породила могутню скандинавську партію.

Першою опозиційною газетою була «Faederlandet», заснована в 1835 р, за нею слідували: «Politiken» - листок, який зумів піднятися над рівнем інтересів дрібного держави; демократичний «Morgenbladet» і «Socialdemokraten». До охоронців приєдналися: стара «Berlingske Tidende», «Dagbladet» і «Nationaltidende». Крім того, з великих копенгагенських газет слід назвати «Aftenposten», «Dagens Nyheder» і «Aften bladet». У всіх дрібних містах з незначним населенням з'являються місцеві газети.

У Шлезвиге-Гольштініі, при виникненні конфлікту з Данією, розвинулася строката патріотична друк. Грунтувалися численні газети, енергійно відстоювали права герцогств. Привабливою теплотою почуття відрізнялися «Rendsburger», «Eckernforder», «Oldesloer» і «Sonderburger Wochenblatt»; згодом вони знайшли підтримку з боку «Scheswig-Holsteinische Zeitung» в Альтоне, «Wandsbecker Intelligenzblatt», «Itzehoer Wochenblatt» і «Lyna» в Гадерслебене. «Rendsburger Wochenzeitung» з 1813 р стала офіціозом шлезвиг-Гольштинского партії. Керівним органом був «Itzehoer Wochenblatt», що мав до 7000 річних абонентів. Часто-густо на її шпальтах виступали самі її читачі, що дало привід сказати сучасній історику цих років: «Буржуазія безпосередньо керувала газетою. Всякий писав, як умів ». Ця обставина пояснює часто необачні і часом не глибокі судження газети. Особливе становище займав видавався в 1830-1848 рр. Теодором Ольсгаузеном «Kieler Korrespondenzblatt», ратував, на противагу іншим патріотичним листками, проти з'єднання обох герцогств, але в питаннях внутрішнього державного устрою погоджувався з більшістю інших. Старий «Altonaer Merkur» уникав торкатися спірні питання; він був стурбований збереженням свого значення як загальнодоступної німецької газети. Курс, прийнятий датським урядом, захищався газетами «Dannevirke» в Шлез-Виге, «Flensburger Zeitung» і «Freia» в Апенраде і «Preetzer Wochenblatt». Для приборкання шлезвиг-Гольштинского преси датська влада прогресивно посилювали цензурний контроль; нарешті, було опубліковано постанову, в силу якого рукописи, які переважали за своїми розмірами встановлену норму, повинні були надходити в попередню цензуру в двох примірниках, з яких один залишався у цензора.

Після відкладення обох герцогств від Данії в 1864 р місцева преса абсолютно змінилася і отримала переважно ліберальний, частиною вільнодумних, характер. Найвпливовішої газетою стала вже згадана в розділі про німецькій пресі «Kieler Zeitung»; найбільший випуск мають: позапартійні «Kieler Neueste Nachrichten» і «Nordische Kurier» і соціал-демократична «Schleswig-Holsteinische Volkszeitung». Датською мовою видаються ще газети в Апенраде ( «Hejmdal»), у Фленсбурзі ( «Flensborg Avis»), Гадерслебене ( «Haderslev Dagblad»), в Нордбурге ( «Nordburg Avis») і в Сонденбурге ( «Dybbotposten»).

Журнальна література в Данії виникла порівняно пізно і слідувала зразком англійських тижневиків. Перший журнал, як і перша газета, видавався тут на німецькій мові. Він був заснований високоповажним Еліасом Шлєгелєм в 1745 р під назвою «Der Fremde» ( «Чужинець»). Він давав точну і ясну картину вдач і ідейних віянь в копенгагенському суспільстві. Трохи пізніше вийшов перший тижневик датською мовою - «Danske Spectator» у виданні Ріса. У 1758 р з'явився другий німецький тижневик - «Der nordische Aufseher» Ф. Крамера, три роки потому поступився місце «Den patriotiske Tilskner». Найбільшим впливом користувався, проте, журнал «Minerva», під редакцією талановитого і спритного X. Г. ПРАМ, що видавався в 1785-1791 рр. В даний час найголовнішими тижневиками Данії є «Illusteret Tidende» (з 1859 г.) і «Illusteret Familiejournal» (з 1877 р).

Несподівано багата газетна і журнальна література розвинулася в належить до Данії, відірваною від усього світу Ісландії. До 1795 року тут не існувало ще жодного журнального підприємства, а в наші дні острів з 80 000 жителів має не менше 18 друкованих газет і 12 періодичних журналів різноманітного змісту; крім того, сім газет і два журнали видаються в Америці на ісландською мовою. Навіть прийнявши до уваги, що в Ісландії немає жодного неписьменного, ці цифри слід визнати вельми високими. Заснована в 1795 р перша ісландська газета «Minisverd tidindi» виходила до 1804 г. З найбільш впливових і поширених періодичних видань відзначимо «Sagnablod» (1816-1826), «Skirnir» (з 1827 р), «Frjettir fra Islandi» ( з 1873 г.) і «Timarit» (з 1880 р). Вельми доброчинну роль зіграла «Klausturpostur», призначена для нижчих верств населення і виходила під редакцією головного судді Магнуса Стефенсона в 1818-1827 рр. Прогресивної танденціей відрізняються журнали «Fjolnir» (1835-1847) «Ny fjelagsrit» (1841-1873). В останньому співпрацював Іон Сігурсзон, «найбільший ісландець століття», творець нового правопорядку в Ісландії. Найважливішими з політичних газет є в даний час «Tjodolfur», щотижневий листок, і виходить два рази на тиждень «Jasfold».

Не можна обійти мовчанням і єдину газету Гренландії. Вона виникла з ініціативи інспектора південній Гренландії, доктора Г. Рінка, багато попрацював на благо своєї батьківщини. Доктор Рінк познайомився в Готаабе з гренландця Ларсом Мелле-ром, який звернув його увагу своїми рідкісними даруваннями і незвичайним природним розумом. У 1861 р доктор Рінк взяв Мелле-ра з собою в Копенгаген, щоб дати йому можливість отримати деяку освіту. Під час свого дворічного перебування в столиці, Меллер навчався літографським справі і книгодрукування, а коли він повернувся на батьківщину, для нього на кошти «Королівського данського суспільства торгівлі» була обладнана друкарня з ручним друкарським верстатом і друкарським пресом. Кілька місяців по тому Меллер надрукував в цій друкарні перший номер першої гренландской газети «Altuagagdliutit» (що означає приблизно «Щось, гідне читання»). Листок виходить на гренландском говіркою; зміст його стосується майже виключно місцевого життя і доставляється з статей і листів обивателів, в яких вони розповідають про свої особисті справи, заперечують погані звички і звичаї тощо. Так, одного разу на її шпальтах з'явилася грізна філіппіки проти молодих гренландок за те, що вони кокетують з заїжджими данськими моряками. Данська влада надають листку свободу писати про все, що добре в очах його кожен випуск газети містить 2500 примірників. Попередньою підписки не існує, номера роздаються безкоштовно; витрати на видання несе данська адміністрація; всі витрати, включаючи платню редактору і складач, до сих пір не перевищують 500 марок на рік. Відзначимо при цьому ту обставину, що окремі номери не висилаються за кордон; висилаються лише повні комплекти. Часто трапляється, що для доставки Меллерской газети з місця видання в іншу гренландських колонію вона перевозиться спочатку пароплавом «Королівського товариства торгівлі» в Данію, а звідти на іншому човні назад до Гренландії на місце призначення.

Початок розвитку газетної літератури в Швеції відноситься приблизно до того ж часу, як і в Данії, але вже в 1809 році, завдяки здійснив переворот в державному управлінні, шведська друк отримала необмежену свободу.

Перша шведська газета вийшла в Стокгольмі в 1645 року під назвою «Ordinari Post-Tijdender», але в 1834-1844 рр. вона називалася «Sveriges Statstidning», а нині називається «Post-och Inrickes-Tidningar». Вона є офіційним органом королівства. У списку її редакторів трапляються імена видатних діячів країни: в 1844-1817 рр. її редагував П. А. Вальмарк, блискучий діалектик і прекрасний знавець скандинавської літератури, а з 1865 по 1877 r. E. В. А. Стріндберг, відомий поет-лірик. Першою газетою з самостійною політичною програмою була «Anmarkaren», з 1816 р виходила в Стокгольмі в виданні Ф. Цедерборга; продовженням її з'явилася «Argus», яка виходила з 1825 по 1835 г. Друга ліберальна газета, заснована в 1830 р Ларсом Гіерта, «Aftonbladet» незабаром стала найпоширенішою газетою королівства. Гіерта був видатний юрист, який умів давати усіх питань дня ясну і точну постановку. Він енергійно боровся з недоліками сучасного йому суспільства, які панували в ньому забобонами, відстоював ідею необхідності народної освіти, свободи совісті і господарської самостійності. Завдяки цьому газета отримала в короткий час широке поширення і зберегла його і по догляду Гіерта з її редакції в 1852 р І в наші дні «Aftonbladet» залишається значительнейшей вечірньої газетою Швеції; вона виходить щодня в кількості 30 000 примірників і має ще додатковий полунедельний випуск в 150 000 примірників. До ліберальним листками можна віднести ще заснований в 1767 р «Dagligt Allehanda», часто, однак, що коливається в своїх політичних переконаннях; до консервативних - «Svenska Minerva», яка виходила в 1830-1848 рр. під керівництвом прекрасного стиліста І. К. Аскелефа, і «Svenska Biet». Але ці газети протрималися лише короткий час. У новітній час широке коло читачів придбали «Dagens Nyheter», «Svenska Dagbladet», «Stockholms-Tidninge» і вільнодумна народницька «Dagen». З провінційних міст значну газетну літературу зустрічаємо в містах Гетеборг ( «Goteborgsposten», «Morgenposten», «Vecko Tidning», «Aftonblad» і ін.), В Гел'зінборге ( «Oeresundposten», «Dagblad» і ін.), В Карлскрона ( «Bleckinge Langs Tidning», «Bleckingen Kurien» і т. Д) і, нарешті, в Наркепінге.

Журнальна література в Швеції, так само як і в Данії, веде свій початок від тижневиків для морального читання. «Sedolerande Mercurius», що виходив у 1730-1731 рр., І «Then Svanska Argus», який видавався Олофом фон Далін в 1732-1734 рр., Є перші спроби цього роду. Перший критичний журнал «Svenske Merkurius» був заснований в 1757 р X. X. Гьервелем. Але він існував лише до 1761 р Значно більший успіх випав на долю журналу «Stockholmsposten», що виходив тридцять п'ять років поспіль під редакцією поетів Генрика Кельгрена і Карла Кельгрена. Він підготував грунт для «легкої, оригінальною і дотепною, тісно пов'язаної з громадським життям, літератури». У XIX ст. журнальна література досягла багатого розквіту. Нові журнали озброювалися на наслідування французьким зразкам, дуже поширеним тоді в Швеції, і висували в життя націоналістичні принципи. Такі «Polyphem», «Phosphorus», «Iduna», «Sven», «Frey» і ін. Керівними літературно-художніми журналами є в наш час «Ny Svensk Tidskrift» (заснований в 1865 р) і «Nordisk Tidkrift» ( заснований в 1788 р). З ілюстрованих журналів відзначимо лише «Ny Illustrerad Tidning» і «Sondags-Nisse». В цілому в Швеції при п'ятимільйонному населенні виходять всього 400 газет і журналів.

У зв'язку зі шведською газетної літературою слід зупинитися і на фінляндської, так як остання знаходиться в більш тісній спорідненості з ідейним світом Швеції, ніж Росії [63] [41], - адже до 1809 р Фінляндія належала до Швеції, і більшість фінляндських газет виходить на шведською мовою. Перша шведська газета в Фінляндії, «Abo Tidning», з'явилася в 1771 р, до неї приєдналися «Finlands Allmana Tidning» (з 1830 р), «Helsingfors Morgenbladet» (заснована в 1832 р і до 1837 р виходила під редакцією знаменитого поета І. Л. Рунеберга), «Helsingfors Dagblad» (з 1862 р), «Hufvudstadsbladet» (з 1864 р), «Finland» (з 1885 р) та ін. Перша фінська газета була видана в 1820 р . Р. фон Бекером; згодом «Uusi Suometar» в Гельсінгфорсі стала керівним органом фінляндської преси; поряд з нею виходили «Ita-Suomen Sanomat» і «Wiipurin Sanomat» і тижневик «Finsk Tidskrift». При політичних заворушеннях, що відбувалися в Фінляндії з 1900 р, розвитку журналізму в країні наносилися найтяжчі удари. Генерал-губернатор встановив суворі цензурні порядки, численні газети припинялися частиною на довгі місяці, частиною і назавжди [64] [42]. Тільки після відновлення в жовтні 1905 р колишнього державного ладу фінляндців стали чекати настання нової ери для своєї преси.

Норвезька преса розвивалася досить повільно. Хоча вже в 1763 р в Христиании [65] [43] була заснована газета «Nordske Intelligenz -Seddeler», але до 1814 р у всій країні існувало лише п'ять періодичних видань, серед яких не було жодного з ясно вираженим політичним характером. Тільки коли в тридцятих роках XIX століття ненависть до Швеції все більше зміцнювалася в свідомості суспільства, виникло мало-помалу сімнадцять політичних газет. Яскраво націоналістичні газети, постійно стояли в опозиції до короля, числився в своїх рядах: існуючу і понині «Morgenbladet», засновану ще в 1819 р, але що стала дійсно політичною газетою лише на початку 1830-х рр., Далі «Granskeeren» (1840 -1843) і «Den norske Titskuer» (1851-1853). Спочатку заснована в 1855 р «Aftenbladet» також була опозиційним листком, але згодом вона стала на бік уряду. Крім неї в розпорядженні останнього перебували: «Den Konstitutionell» (1836-1847) і «Christiana Posten» (1848-1863). Останнім часом, після того як Норвегія стала самостійним королівством, вся преса отримала одноманітно-націоналістичне забарвлення. Впливовими газетами Христиании є в наші дні, поряд з «Morgenbladet», ще: «Aftenposten» (заснована в 1850 р), «Verdens Gang» (заснована в 1868 р) і «Dagbladet» (заснована в 1869 р). З інших міст розвинена друк зустрічається лише в Бергені ( «Tidende», «Bergens Aftenblad», «Bjorgvin»), Ставангері ( «Vestlands-post», «Stavanger Avis», «Stavanger Aftenblad»).

З норвезьких журналів велике національне значення мали деякі старовинні видання, що служили розсадником тих розумових течій, які ввели норвезьке суспільство в новітній період його історії. Це були журнали: «Vidar» (1832-1834), «Nords Tidskrift for Videnskab og Literatur» (1847-1855) і «Nordsk Maanedskrift» (1856-1860). З 1879 року виходить «Ny illustreret Tidende». Перший ілюстрований журнал, заснований в 1851 р, виходив до 1866 р

Центральним телеграфним осведомітельних установою для скандинавської преси всіх трьох країн є «Ritzaus Bureau» в Копенгагені, засноване в 1866 р Еріком Ріца, померлим кілька років тому.


[66][1] Гельветическая республіка, Гельвеція (Helvetia) - латинська назва Швейцарії. - Прим. ред.

[67][2] швейцарська конфедерація (Нім.). - Прим. ред.

[68][3] Біль про права (Англ.). - Прим. ред.

[69][4] Відзначимо, що в наступні часи розміри штемпельного збору були схильні до деяких коливань: так, в 1789 році він був підвищений до двох пенсів, в 1804 р - до трьох, в 1815 р - до чотирьох; в 1836 році він знову був скорочений до одного пенні, а в 1859 р, як уже згадувалося вище, пішла його скасування.

[70][5] Віги (шотл. Whigs) - політична партія Великобританії, виникла на початку 1680, об'єднавши представників дворянської аристократії і фінансового капіталу. - Прим. ред.

[71][6] Іскаж. торі (tory) - політична партія Великобританії, що виникла в кінці 1670-х - початку 1680-х рр. дня відстоювання інтересів земельної аристократії і вищого духовенства англіканської церкви. На її основі склалася партія консерваторів. - Прим. ред.

[72][7] провідного органу (Англ.). - Прим. ред.

[73][8] Англійські ранкові газети (broadsheets) відрізняються від вечірніх (tabloids) не тільки форматом, але і якістю змісту. Ранкові газети, як правило, більш серйозні і аналітичні, вечірні - більш розважальні і сенсаційні. - Прим. ред.

[74][9] «Журнали вищого світу» (Англ.). - Прим. ред.

[75][10] «Верхівки з 10 тисяч» [найбагатших аристократичних сімей] (Англ.). - Прим. ред.

[76][11] В оригінальному тексті автора прізвище зустрічається на застарілому написанні - Ренодот. Редактори вважають за необхідне привести написання відповідно до сучасного вживанням. - Прим. ред.

[77][12] Мається на увазі поширення по підписці. - Прим. ред.

[78][13] «Історія Людовика XIII» (Франц.). - Прим. пров.

[79][14] Палацу правосуддя. - Прим. ред.

[80][15] 22 вересня в день проголошення республіки Французький Конвент ввів новий календар, що оголошував цей день першим днем ??першого року республіки. Назви місяців відображали особливості пір року: Вандем'єр - збір винограду (вересень-жовтень), Брюмер - тумани (жовтень-листопад), фример - паморозь (листопад-грудень), Нівоз - сніг (грудень-січень), Плювіоз - дощі (січень лютий), вантоз - вітри (лютий-березень), жерміналь - сходи (березень-квітень), флореаль - цвітіння (квітень-травень), Преріаль - луки (травень-червень), Мессідор - жнива (червень-липень), термідор - спека (липень-серпень), Фрюктідор - плоди (серпень-вересень). - Прим. ред.

[81][16] «Понеділки» (Франц.). - Прим. ред.

[82][17] «Символічні конституція» (від франц. Octroyer - дарувати) - конституція, «подарована» монархом колонії. - Прим. ред.

[83][18] Ордонанс (від франц. Ordonner) - у багатьох державах Західної Європи в XII-XIX ст. королівський указ. - Прим. ред.

[84][19] У сучасній російській історіографії прийнято писати Луї Філіп. - Прим. ред.

[85][20] Легітимісти (від лат. Legitimus) - прихильники династії Бурбонів у Франції після Липневої революції 1830 р - Прим. ред.

[86][21] «Нещасна Франція, нещасний король» (Франц.). -Прим. ред.

[87][22] «Король критики» (Франц.). - Прим. ред.

[88][23] У сучасній російській історіографії прийнято писати Луї Наполеон. Обраний імператором Франції під ім'ям Наполеона III 2 грудня 1851 року - Прим. ред.

[89][24] Бесід, балаканини (Франц.). - Прим. ред.

[90][25] Орлеаністи - монархічна угруповання у Франції в XIX в., Яка звела на престол Луї Філіпа в 1830 р - Прим. ред.

[91][26] «Злодіїв годин» (Франц.). - Прим. ред.

[92][27] "Проте" (Франц.). - Прим. ред.

[93][28] «Офіційний монітор півсвіту» (Франц.). - Прим. ред.

[94][29] буквально - Тарілка для масла, в переносному значенні - вигідне, прибуткове місце, тепленьке містечко. - Прим. ред.

[95][30] До кінця 1860 р Італія була в основному об'єднана навколо Сардинського королівства (з 1861 р Італійське королівство). - Прим. ред.

[96][31] рознощики (Італ.). - Прим. ред.

[97][32] Асоціація друку (Італ.). - Прим. ред.

[98][33] Площа Колони (Італ.). - Прим. ред.

[99][34] Акти Римської Академії. - Прим. ред.

[100][35] У сучасній літературі прийнято написання Мадзіні. - Прим. ред.

[101][36] Троїстий союз (1882) - військово-політичний блок Німеччини, Австро-Угорщини та Італії. - Прим. ред.

[102][37] Карлістов - представники клерикально-абсолютистського течії в Іспанії, які виступали на підтримку претендента на королівський престол Карлоса Старшого, згодом Карла V. - Прим. ред.

[103][38] Regenadores - прихильники Відродження. - Прим. ред.

[104][39] Батавская республіка, названа по імені племені батавов, була проголошена на території Нідерландів в 1795 р після заняття їх французькими Республіканськими військами. - Прим. ред.

[105][40] В результаті датській війні 1864 року Гольштейн перейшов під управління Австрії, Шлезвіг - Пруссії. Після австро-прусської війні 1866 м Шлезвіг-Гольштейн став прусської провінцією. - Прим. ред.

[106][41] Велике Князівство Фінляндське приєднано до Російської імперії в 1809 р після російсько-шведської війни. - Прим. ред.

[107][42] Після 1809 r. всі закони про пресу, що діяли на території Російської Імперії, також поширювалися на финляндские газети. - Прим. ред.

[108][43] Назва столиці Норвегії Осло в 1624-1924 рр. - Прим. ред.

кінець форми

IV. ДРУК У РОСІЇ

Російська журналістика розвивалася при досить важких обставинах, і досягнуті нею за півтора століття її існування результати є далеко не задовільними. Російські газети в своїй масі до сих пір ще не можуть вважатися носіями думки всієї нації; вони висловлюють лише погляди окремих осіб, проводять в життя їхні приватні прагнення, служать їх честолюбства або ненависті. До того ж більшість з них безпосередньо інспірується урядом. З півтисячі російських політичних газет більш ніж п'яту частину складають офіціозні органи. Справжнє значення і вплив належить виключно газетам обох столиць; провінційна друк, під загрозою неминучих репресій, не може дотримуватися незалежної думки. Хоча ще при Імператриці Катерині один час і здавалося, що ліберальний режим в справі журналістики візьме перевагу, але ці ілюзії скоро впали; заклично возносившаяся з кращими умами свого часу на вершини людського духу, володарка незабаром вважала за потрібне утруднити кілька пом'якшені на початку царювання умови існування друку. При сходженні на престол Павла I в 1796 р настав період похмурого деспотизму. У постійному остраху можливого відгомону французької революції і впливу ідей французького Просвітництва Імператор Павло в 1797 р встановив найсуворішу цензуру, а рік по тому видав розпорядження, за яким усі закордонні твори друку повинні були ретельно проглядатися підлягають владою, і ті з них, в яких полягали навіть найвіддаленіші натяки на лібералізм, негайно конфіскувати. Так, «Подорожі Гуллівера» Свіфта, як твір, що представляє небезпеку для держави, було заборонено в Росії; повчальні розповіді Лафонтена були конфісковані за те, що автор засуджував в них прагнення до почестей і слави; та ж доля спіткала комедію Коцебу «Дитя любові», з огляду на її шкідливою для суспільної моральності і незгодних з істиною думки про те, що лише байстрюки є дітьми любові. Різні слова, яким приписувалося революційне походження, які «клас», «суспільство», «громадянин», «вітчизна», «сержант», були вилучені з обігу у пресі. Нарешті, були заборонені всі видання, помічені роком з періоду французької революції. Відзначимо, до речі, що суворо переслідувалося носіння різних частин туалету, що були у моді під час французької революції: жилетів, фраків, брюк, жабо, зроблених за відомим покрою. Після смерті Імператора Павла і вступу на престол Олександра I в 1801 р ставлення уряду до друку зробилося більш гуманним, але повна тривог наполеонівська епоха перешкоджала реформі законодавства. Після відновлення миру Імператором опанувало важкий душевний розлад, викликане численними невдачами. Цензурний гніт знову збільшився. Набагато гірше склалися обставини в царювання Миколи I. У цю епоху, яка справедливо вважається однією з найбільш тяжких для російського народу епох самовладного цезаризму, Росія була перетворена в «духовний Китай». Перші правила про друк в новому царювання з'явилися в 1828 р них висловлювалася думка про те, що перший обов'язок газет полягає в тому, щоб ставити народ до відома про дії уряду, пояснювати йому благі наміри влади і вихваляти благодіяння, які ці влади їм надають . Критики державної влади та її починань газети стосуватися аж ніяк не повинні. Згодом система цензурного контролю була відділена ще ретельніше. Була введена потрійна цензура, заснований верховний комітет, зобов'язаний дотримуватися за діями цензорів. Поряд з цензурою у справах друку, існували ще особливі розшукові комісії, пильно стежили за напрямом думок і вчинками всіх чинів окремих відомств. Такі цензурний відділення у військових справах, у справах церкви, по відомству шляхів сполучення тощо. Діяльність цих установ багата неймовірними курйозами. Одному цензора не сподобалося вираз «величність природи», так як титул «величність» може належати тільки коронованим особам. Цензор Красовський не допустив до друку статтю про мухомори, «бо гриби під час посту служать їжею православним, а вказівка ??на отруйні види може потрясти віру і породити зневіру». При Олександрі II обставини дещо змінилися на краще: він скасував розшукові колегії, але залишив в силі сором'язливу попередню цензуру для органів погодинної друку; крім того, міністру внутрішніх справ було надано право вказувати редакціям ті питання, які, на його думку, «підривають основи» і тому не підлягають обговоренню у пресі. Ці заходи розвивали фатальну систему замовчування, за якою завжди ховалася неправда. Нова систематична обробка, інкорпорація, але не кодифікація законодавства про пресу була зроблена в 1865 р .; деякі додавання були внесені в 1873 р, після чого, аж до маніфесту 17 (30) жовтня 1905, закон про пресу зберігав свою силу в колишньому вигляді. З цього часу все пішло шкереберть, вся країна закипіла в революційному котлі; оголошення цілих губерній і областей на стані посиленої і надзвичайної охорони сипалися як з рогу достатку.

Творець сучасної Росії, Петро Великий, є також і засновником першої російської газети. В 1703 р листок Петра став виходити в Москві, але головним його завданням було не проведення в життя політичних поглядів і не поширення новин, а служіння справі реорганізації армії, доставлення відповідного матеріалу і роз'яснень інструкцій і наказів. Тому він і отримав назву «Відомості про військових та інших справах, гідних знання і пам'яті». У 1714 р газета була переведена в Санкт-Петербург, де вона, як органу Імператорської Академії Наук, виходить і понині під назвою «Санкт-петербурзькі відомості». Але про подальше насадженні преси Петро дбав мало; лише при Катерині II це питання знову став предметом особливих турбот уряду.

Імператриця дозволила свободу друку і друкування, завдяки чому з 1769 р з'явилося безліч журналів за зразком англійських тижневиків, вже кілька разів згаданих нами. Викриваючи збоченість моралі, обрушився на все напускне і хворобливе в суспільстві, вони засуджували панувала в ньому галломанію і зневага до рідної мови і вимагали повернення до всього власним та Першому національному. У стилістичному відношенні вони засвоїли собі легкий і веселий тон, втілюючи свої, часом різкі, нападки в гумористичну форму.

Першим з цих журналів була «Працьовита бджола» Сумарокова, що з'явилася в 1769 р У тому ж році вийшов альманах «Упереміж», прекратившийся в 1770 р Він різко нападав на недоліки вищого суспільства і отримував свої директиви безпосередньо від імператриці. У ньому, між іншим, з'явилися десять заповідей, звернені проти всіх негативних якостей російської адміністрації: продажності, корисливості, лицемірства, лінощів, схильності до пияцтва та ін. Крім того, виходили: «Парнасский житель» (1770) «Працьовитий мураха» (тисяча сімсот сімдесят один ), «Трутень» (1769-1770), «Живописець» (1772), «Собеседник друзів російської словесності» (1783-1784), в якому співпрацювала сама Імператриця, і ін. Більшість з цих журналів далеко не завжди могли черпати свій матеріал з рідного джерела, вони брали його з іноземних листків і обробляли відповідно до своїх цілей. Але це не зменшувало їх заслуг, так як, незважаючи на свій наслідувальний характер, вони з честю виконували свою цивілізаторську місію. На жаль, настрій Імператриці в кінці царювання помрачилось під впливом різних обставин в особистому житті і невдач в області політики, і вона істотно обмежила свободу друку. Сатира не могла більше піднімати свій голос; вона притупилася, і журнальна література прийшла в занепад; в середині 1780-х рр. від неї не залишилося і сліду.

Політична преса на перших порах не могла зайняти утворився пробіл, і в журнальній літературі настав період мовчання, що тривав аж до виступу двох діячів, що зробилися засновниками російської публіцистики: Олександра Герцена і Михайла Каткова.

Герцен народився в Москві в 1812 р .; він отримав прекрасну університетську освіту і скоро став відомий в широких колах суспільства завдяки своїм розповідям і романам, але одночасно його вільнодумних образ думок привертав увагу уряду, яке стало переслідувати його різними репресіями і неодноразово посилав його в провінційні міста Імперії. У 1847 р він поїхав за кордон і в 1857 р заснував в Лондоні тижневик «Дзвін», в особі якого російська періодична преса відсвяткувала свій перший вихід на терені широкої громадської діяльності. З геніальним красномовством викривав Герцен всі недоліки ancien regime'a[109][1] і полум'яними словами закликав він молодого Монарха Олександра II до корінних перетворень. Перш за все він вимагав скасування кріпосного права, як необхідної умови єднання Монарха з народом. Він розкривав всі виразки чиновницького управління, продажність і зловживання поліції, занепад духу законності та багато іншого. Діяльність «Дзвони» викликала потужний рух в російській суспільстві, і хоча журнал був заборонений в Росії, він ходив там по руках і у свій час мав значний вплив на самого Імператора Олександра II і на його перші починання при скасуванні кріпосного права. Коли останній зробилося доконаним фактом, вплив «Дзвони» поступово почала зменшуватися, а потім, коли в 1863 р Герцен, який зблизився тоді з відомим революціонером Бакуніним, заступився за поляків, від нього відсахнулася велика частина його патріотично налаштованих прихильників, і, нарешті, в 1869 р видання «Дзвони» припинилося. Рік по тому Герцена не стало.

Зовсім інша доля очікувала Михайла Каткова. Він народився в 1820 р в Москві і в юності також захоплювався ліберальними ідеями; але побачивши, що Герцен і його гурток все більш відхилялися в бік західництва і соціалістичних теорій, що конституційні течії отримали перевагу в суспільстві і в багатьох місцях Імперії виникли перші селянські хвилювання, він став затятим прихильником самодержавства та офіційної народності, в ім'я яких вимагав скасування всіх інородческіх елементів Імперії. Він був духовним батьком системи «русифікації» околиць і керівником фанатичних націоналістів. Спочатку - з 1856 р - він редагував «Русский вестник», літературний журнал, потім - з 1862 р - «Московские ведомости», за допомогою яких він до кінця свого життя (1887 р) мав величезний вплив в країні.

Петербурзька друк довгий час залишалася позаду «Московских ведомостей». У шістдесятих роках XIX ст. значним впливом користувався «Голос», заснований Краєвським в 1863 р, але в 1881 році він був заборонений. За останні десятиліття найвпливовішої газетою Росії зробилося «Новий час». Воно було засноване в 1868 р А. К. Кіркоров, деякий час неодноразово змінювало свого власника і в 1876 р перейшло в руки А. С. Суворіна, талановитого журналіста і вельми спритного ділка, завжди вмів налаштовувати свої струни в унісон з панівним думкою в керівних колах. Уже під час російсько-турецької війни [1877- 1878 рр. - Прим. ред.] газета його мала, завдяки прийнятому їм панславістіческому напрямку, численних читачів; згодом вона з тим же завзяттям відкрила кампанію проти Німеччини; втім, у міру потреби, ніколи не замислювалася міняти свої погляди. Неодноразово в ній друкувалися «викриття», розраховані на сенсацію або на смаки широкої публіки до пікантному читання. Тому в пресі і в суспільстві за газетою усталилося прізвисько «Чого зволите?». Останні роки Суворін-батько кілька відсторонився від редакції газети, але вона, тим не менш, неухильно дотримується за наміченим ним шляху і своєю щоденною випуском в 60 000 примірників далеко перевершує всі інші петербурзькі газети. Вельми також поширені «Біржові відомості» були засновані С. Проппер в 1880 р, але більша частина їх випуску йде в провінцію. За часів Вітте газета була його офіціозом. У 1882 р вийшов «Світло», спочатку незначний листок, але потім довгий час мав численних передплатників. Він редагувався полковником Комаровим, відомим пруссофобом і шовіністом. «Російський інвалід» дуже поширений в офіцерських колах; він є органом військового міністерства. Консервативна газета «Громадянин», заснована в 1870 р князем Мещерским, деякий час користувалася відомим впливом, але з 1905 р перестала виходити.

Поряд з цими газетами в Росії видаються численні газети німецькою мовою. Найстарша і найвпливовіша з них, «St.-Petersburger Zeitung», була заснована ще в 1727 р, за період 1874-1904 рр. мала в особі П. фон Кюгельгена прекрасного керівника. Тепер редакція перейшла до його сина Карла. Крім неї, в Петербурзі виходить «Herold» - газета дрібних купців і ремісників, охоче драпірується в мантію демократизму. У Москві з 1870 р виходить «Moskauer Deutsche Zeitung» під редакцією К. Кізенера, в Лодзі - «Lodzer Zeitung», в Ризі - «Duna Zeitung» і т. Д

Крім того, в Царстві Польському, Галичині, Буковині та в прусських провінціях Пізнанні і Сілезії існує розвинена газетна література польською мовою. У Варшаві видаються: з 1773 г. «Gazeta Warszawska» і з 1820 р «Rurjer Warszawskie», що виходять в кількості 34 000 примірників; в Кракові: заснований в 1848 р католицько-консервативний «Czas», прогресивно-демократична «Nowa Reforma» і християнсько-соціалістичний «Clos Narodu»; в Лемберзі: консервативна «Gazeta Narodowa», прогресивно-ліберальне «Slowo Polskie» і єврейський політичний тижневик «Wschod», орган галицьких сіоністів; в Черновіяах «Gazeta polska»; в Познані «Dziennik Poznanski», «Kurjer Poznanski», «Wielkopolanin» і ін .; польські газети виходять ще в Берліні ( «Dziennik Berlinski»), в Бромбергом, Гнезене, Іноврацлаве, Бейтену, Глейвице, Конігс-гютте, Оппельн і Ратибор. Польські листки в північній Сілезії майже без виключення становлять власність видавця Гаві-Ральськи в Бейтену.

Маніфест 17 жовтня 1905, як і слід було очікувати, викликав цілий потік нових газет, журналів та листків; в одному Петербурзі за вісім тижнів було оголошено про вихід у світ до 400 періодичних видань, в тому числі 38 політико-сатиричних журналів. Громадська думка, переважна цілими десятиліттями, жадало висловитися вільно. Мало-помалу, проте, більш спокійний тон знову отримав перевагу в пресі, більшість нових газет зникло. Царський указ від 4 квітня 1906 значно обмежив свободу друку, і старі газети знову отримали своє втрачене вплив. Яким чином складуться обставини, коли закінчиться процес внутрішнього бродіння, пережитого нині Росією, - хто візьметься передбачити це?

[110][1] старого режиму (Франц.). У Франції під цим виразом мається на увазі період до Великої французької революції. - Прим. ред.

кінець форми

V. ДРУК НА СХОДІ[111][1]

Звертаючи свої погляди на схід, ми зустрічаємо там дуже строкату картину. Велика частина газет не задовольняє найскромнішими вимогам. Відсутність глибокої освіти, широти кругозору, самостійності в судженнях - є хронічною нестачею преси сходу, але, крім того, і в технічному відношенні вона поставлена ??абсолютно незадовільно.

Найбільш успішно розвивалася газетна література в Угорщині, яка є як би передоднем сходу і знаходиться з ним у тісному зв'язку. Перші угорські газети виходили латинською та німецькою мовами. Хронологічно першою була - оскільки це може бути встановлено - «Mercurius Hungarius», згодом «Mercurius Veriducurex Hungaria», що виходив з 1705-1711 рр. і з жаром відстоював інтереси партії Ракокціша в полеміці з «Wienerisches Diarium». Коли «Mercurius» повинен був зійти зі сцени, замість нього з'явилася «Nova Posoniensia», заснована Матфеєм Білому в 1721 р, але вона виходила не більше року. Більш тривалим існуванням могла похвалитися перша німецька газета «Ofnerische Mercurius», яка виходила в третьому і четвертому десятилітті XVIII ст. два рази в тиждень, і «Pressburger Zeitung», заснована в 1764 м і існуюча і в наш час.

Перша мадярська газета вийшла в світ в 1780 р в Прессбурзі[112][2]; вона була заснована Матфеєм Ратом під назвою «Magyar Hirmondo» і тривала вісім років. Другий мадярський листок, «Magyar Mercurius», виходить з 1788 року в Будапешті.

І в наступні часи угорська друк посувалася вперед дуже повільно. Ще в 1824 р в Угорщині з її околицями можна було нарахувати не більше дюжини листків: з них сім німецьких, чотири мадярських і один латинський. Але з 1830 р, коли політичне життя отримала енергійний поштовх і національна ідея охопила широкі кола, пішов швидкий розквіт друку. Незважаючи на численні труднощі з боку поліції і цензури, число мадярських газет вже в 1830 р зросла до 10, в 1840 р вже до 26, в 1847 р до 33, а в революційні роки, 1848 і 1849 рр., Більш ніж подвоїлася, досягнувши цифри 80. Після придушення Угорського повстання, вступу Угорщини в реальну унію з Австрією і позбавлення її всіх політичних вольностей число мадярських газет зменшилася до 9. Десять років по тому число їх знову піднялося до 53, а в 1870 р навіть до 146. З цього часу число газет неухильно зростає; в 1880 р воно досягало 318. За даними 1902 р в країнах угорської корони існувало 1205 газет і журналів на мадярському мовою і 227 періодичних видань на інших мовах. Але число останніх прогресивно зменшується. Найсильніше це можна помітити на німецьких мовах. У 1901 р в Угорщині виходив 161 німецький листок, а в 1902 році всього 137. І за розмірами випуску ці німецькі листки досить незначні. Навіть найкраща і найбільша газета в Саксонії - «Siebenburgische-deutsche Tageblatt» в Германштате - виходить в кількості лише 2000 примірників щодня. Крім того, слід зазначити той факт, що значна частина німецьких газет по суті захищає мадярські інтереси. Так, з десятка німецьких денних газет в Будапешті - значительнейшие з них «Pester Lloyd» і «Das Neue Pester Journal» - ми не можемо вказати жодної, яка б залишалася вірною германізми, а темесварскіе газети німецькою мовою: «Sudungarische Reform» і «Neue Temesvarer Zeitung» - органи кошутістіческой мадяризації[113][3].

Засновником національно-угорського журналізму є Людовик Кошут, знаменитий угорський революціонер (народився в 1802 р, помер в 1894 р). За дорученням ліберальної партії він вже в 1832 році приступив до видання «Reichstagszeitung» в Прессбурзі, яка, однак, для обходу сором'язливих цензурних правил з'являлася не в друкованому, а спочатку в літографованому, потім в писаному вигляді. Але поліція скоро напала на слід її видавців і заборонила її. Кошут, незважаючи на це, продовжував її видавати, але в травні 1837 року він був заарештований і до 1810 р просидів у фортеці Мункакс. Після оголошення амністії він був звільнений, повернувся в Пешт і заснував тут в 1841 р «Pesti Hirlap», першу угорську газету, в якій політичні питання отримали широку постановку і обговорювалися на чудовому літературній мові.

Газета доставила Кошуту величезний вплив в політичних колах, але вже в 1844 році він відмовився від її редакції. Незважаючи на це, газета посіла визначне становище, яке зберегла за собою аж до нашого часу; вона виходить в кількості 56 000 примірників і користується великими симпатіями в буржуазно-ліберальних колах. З числа найзначніших політичних мадярських газет назвемо: «Budapesti Koezloeny», урядову «Budapesti Hirlap», поширену переважно серед поміщиків, лікарів, священиків і т. Д., «Egyertes» ( «Згода»), ліберально-опозиційні, потім: «Magyar Estilap »,« Magyar Nemzet »,« Pesti Naplo »,« Budapesti Naplo »і« Pesti Ujsag ». Крім того, слід зазначити ілюстровану політичну газету «Kis Ujsag» з щоденним випуском в 200 000-250 000 примірників і ілюстровану ж «Budapest».

Поряд з мадярської пресою; з середини минулого століття в Вкрай, південній Штирії і Карінтії-ії і в деяких місцях узбережжі спостерігається зародження словенської друку. У Лайбахе виходять: ліберальний «Slowenski Narod» і клерикальний «Slovenec»; Клагенфурті - клерикальний «Mir», в Марбурзі-на-Драу - «Slovenski Gospodar», в Циллі - «Cilli Domovina», в Трієсті - «Edinost». Але всі ці листки стоять на дуже низькому ступені розвитку. Їх головною характерною рисою є неприборкана ненависть до всього німецького. Значне пожвавлення помітне за останнє десятиліття в сербській пресі. У наш час в Белграді існує чотирнадцять газет, які, при майже обмежену свободу друку, розігрують досить безладну симфонію. Духовний рівень цих газет не високий. Офіційним органом служить «Srbske Novine»; субсидируемая урядом «Samouparva» безуспішно намагається примирити борються партії. Ліберального напряму дотримуються «Beogradske Novine» і «Vetscherne Novosti». Нинішньому уряду ворожі «Narodni List» і «Opposition», вони відрізняються нестриманим язиком. Погляди ультрарадикалів захищають: «Dnevni List», «Mati Journal» і «Novi Svet»; до помірним примикають «Lutro» і «Pravda». Позапартійними залишаються «Stampa» і «Politika». Інтереси ділового світу обслуговуються «Trgovinski Glasnik». Але сербська друк не має міцного фундаменту; будь-який політичний струс може докорінно змінити все стан справ і швидко створити газетну літературу зовсім нового типу.

Болгарська друк все ще коснеет на перших стадіях свого розвитку. По сьогодні в країні в 95 500 квадратних кілометрів, при чотирьох мільйонах жителів, виходить лише кілька газет в Софії і одна в Філіппополі. Зі столичних газет перше місце належить редагованої С. С. Шанговом «Wetscherna Poschta».

У Румунії газетна література розвивалася набагато успішніше. Перша, яка існує і нині, газета «Romanulu» була заснована К. А. Розетта в 1857 р в Бухаресті. З цього часу з'явилося понад двадцяти газет, в тому числі і дві німецькі: «Bukarester Tageblatt» і «Der Rumanische Lloyd». Урядовий листок «Monitorul official» виходить без публікацій. З інших міст королівства ще в десяти існують місцеві газети; в Яссах їх налічується чотири.

Вже порівняно рано робилися спроби видавати грецькі газети. Але, внаслідок того, що в той час Греція ще перебувала під пануванням Туреччини, вони повинні були виходити за кордоном. Перша грецька газета «Ephemeris» була заснована Маркідісом Пуліосом у Відні в 1793 р, але існувала недовго. Подібна ж доля спіткала і деякі інші листки, що виникали до 1820 року в Парижі і у Відні. Коли потім навесні вибухнуло повстання проти Туреччини і в квітні в Каламаті було відкрито перше грецьке національні збори - Мессанійскій Сенат, побачила світ і перша грецька газета на грецькому ґрунті. Але існування її було тоді недовго. Невдачі переслідували і інші листки, що з'явилися тут і там; введення в 1833 р правил про обов'язкове заставі за право видання газети завдало їм смертельний удар. Більш міцне ядро ??грецький журнализм отримав при підставі в 1834 р урядової газети, що виходила на грецькому і французькою мовами. У наш час Греція обзавелася вже досить численними газетами, але всі вони невеликі за розмірами і легко піддаються фінансових ускладнень. І афінські газети «Akropolis», «Те Asty», «Ephimeris» і «Proia», суцільно ліберальні, лише з великими труднощами тримаються на поверхні і, за відсутністю коштів на раціональну постановку осведомітельной частини, черпати свій матеріал з-за кордону, переважно з французьких та італійських джерел, що часто-густо призводить до абсолютно помилковим судженням про іноземні справах.

Турецька друк в її цілому являє собою лише карикатуру на журналістику. Характер магометан мало сприяє процвітанню преси. Байдужість, з яким турки ставляться до всіх подій, робить їх невеликими мисливцями новин; вони задовольняються балаканиною в кафе і на базарі. Іншою перешкодою до виникнення газет є нечувано сувора цензура, що стоїть на сторожі того, щоб журналіст не виходив зі своєї скромної ролі простих хронікерів; але і залишаючись в рамках цієї ролі, вони істотно обмежені в своїх правах. Про чому, що відбувається на земній кулі, де вони можуть повідомляти, - їм заборонено навіть натякати на деякі речі. Після звірячої різанини царської родини в Белграді, константинопольські газети 11 червня 1903 р надрукували звістка, що сербська королівське подружжя, два брата королеви і кілька міністрів раптово померли. У тому ж тоні повідомлялося про вбивство Карно, президента Мак-Кінлея і ін. Про заворушеннях в Росії газети не обмовилися жодним словом. Повідомлення про справи внутрішньої політики вимагають ще більшої обережності. Про управління заборонено говорити зовсім, скандали, підкупи і вимагання з боку адміністрації замовчуються; будь-який натяк на це розглядається як державна зрада. Навпаки того, святкування, які влаштовують якимось вельможею, його приїзд або від'їзд описуються докладно, до найменших подробиць; а коли мова заходить про падишаха - турецький журналіст розсипається в самих низькопоклонством вихваляння. Коли султан по п'ятницях відправляється в мечеть на молитву, в газетах про цю подію пишеться наступне: «Його Величність, всемогутній володар і пан, наш щедрий Монарх і благодійник, представник Пророка, повелитель правовірних, повсякчасний переможець, який повідомляє царственого трону Туреччини нев'янучу славу і блиск , зволив вчора присутнім при богослужінні в мечеті, що осяває світ світлом, як одне з його найбільших діянь. Його Величність, наш Пан та Повелитель, джерело всякої чесноти »і т. Д, і т. Д, і т. Д до побажання в кінці замітки, щоб Аллах ще надовго зберіг цю« опору світу ». Але і подібні тиради вимагають від автора вельми ретельного ставлення до них, так як поряд з обмеженням тим існує велика кількість заборонених слів, які молодість, отечество, боягузтво, управління та ін., Які не повинні зустрічатися ні в одному реченні, навіть самого невинного властивості . Заборонено і таке на вигляд нешкідлива слово, як цвіркун, - а цвіркуни називаються в Туреччині «серпневими комахами», - щоб уникнути можливості зробити цим словом натяк на володаря, який увійшов на престол в серпні місяці!

Порушення якого-небудь від цих правил тягне за собою: заборона роздрібного продажу, втрату права на друкування публікацій, грошові стягнення, арешти, призупинення газети на тижні, місяці і назавжди і нерідко заходи фізичного впливу на винного.

При таких умовах легко зрозуміти, що турецька преса позбавлена ??будь-якої життєвої сили. При повній відсутності власної думки вона не має ні авторитету, ні права слова і тягне саме жалюгідне існування. Розміри випуску турецьких газет в середньому зазвичай малі. Деякі з них друкуються лише в 250-300 примірниках. Вони не можуть існувати на власні кошти і субсидуються урядом.

Перший досвід видавати газету в Туреччині було проведено в 30-х рр. минулого століття в Константинополі. Листок - офіційний орган - виходив під назвою «Takvim Wekahi» ( «Регістр пригод»). У відповідності зі своїм характером газета містила переважно декрети, розпорядження султана і опис придворних свят. Тільки через два десятиліття до цієї першої газеті приєдналася друга. Це був «Docheridei Hawadis» ( «Збірник новин»), який видавався англійцем Черчиллем, сином тодішнього англійського консула. І цей листок відводив велике місце офіційної частини, але доставляв також і повідомлення про політичні справи на заході і, таким чином, був деяким кроком вперед. Успіх «Docheridei» був, втім, великий; навіть в кращі часи число його передплатників ледь досягає 3000.

Тим часом в Туреччині почалися заворушення, розвивалися вимоги про реформи, і колір інтелігентної молоді, покинувши батьківщину, присвятив себе служінню її благу за кордоном. Алі Суаві, Кадрі, Кемаль і інші заснували в кінці шістдесятих років в Лондоні дві дрібні газети в форматі in 8 ° «Muchbir» ( «Кореспонденція») і «Hurriet» ( «Свобода»), в яких вони говорили про виразки і печалях свого батьківщини і викривали бездарність і безсовісно перших сановників імперії. Ці газети, незважаючи на короткочасність свого існування, мали деякий успіх. Впливові особи при дворі - між ними і Мідхат-паша - намагалися схилити султана до реформи державних порядків і домоглися деякого ослаблення репресій на усний та друкований обмін думок. Внаслідок цього швидко виникли деякі листки, які: «Bassiret» ( «Переконання»), «Wakit» ( «Час»), «Itihad» ( «Унія») і «Hakikat» ( «Правда»), які брали в більшості випадків сатиричний тон. Згодом до них приєдналися: «Kirk Ambar», «Tagerdjik», «Hayal», «Tschlayac», «Serwet Founoun» і ін. З'явилися журнали «Hazinei Evrak» ( «Літературний архів»), «Tschudjuklara Kraet» ( «Дитяче читання »),« Bagtsche »(« Сад »),« Mekteb »(« Школа »). Цей розквіт турецької журналістики досяг свого апогею приблизно в 1876 р За офіційними даними, в цьому році в Константинополі виходило не менше 72 газет, в тому числі 16 на турецькому, одна на арабському, одна перською, одна на німецькому, одна англійською, 12 грецькою, 13 на вірменському, чотири на болгарському, дві на єврейсько-іспанському, одна на італійському і 29 французькою мовою. В цьому році вибухнула настільки невдала для Туреччини війна з Росією, і все ліберальні реформи негайно ж були віддані анафемі. Поразки турецьких військ на Балканах тлумачилися як покарання за спробу запозичення західноєвропейської культури. І преса піддалася гонінням; були введені описані вище цензурні правила, під дією яких повинні були припинитися численні видання. У наші дні в Константинополі виходить всього лише шість турецьких газет, з яких найвидатніша - «Ikadam», і, крім того, три ілюстрованих тижневика. У Салоніках виходить газета «Asr»; міста Адріанополь, Ангора, Брусса, Бейрут, Койе, Сівас, Трапезунд і Смірна також мають газети; крім того, в Швейцарії і Парижі видаються кілька революційних листків, з яких найбільшим темпераментом відрізняється «Meschveret». З великого числа інородческіх газет, що виходять в Туреччині, найбільш поширеною є «Levant Herald» в Константинополі, з французькою та англійською текстом.

Вже більше ста років тому - в 1794 р - була заснована перша вірменська газета, і не в Вірменії, а в Індії, в Мадрасі, на кошти вірменських емігрантів; одночасно з нею вийшов у світ перший вірменський журнал «Asdarar». Півстоліття тому - в 1846 р - князь Воронцов, кавказький намісник, заснував першу місцеву офіційну газету Кавказ »в Тифлісі, яка незабаром стала виходити і на вірменській мові. Вірменські газети, понад те, виходять в Смирні, Константинополі і в Москві. Тіфліські газети «Mschak» ( «Робочий») і «Nor Dar» ( «Нове Століття») у вірменській друку займають перше місце. Перша з них, заснована Григорієм Арцруни в 1872 р, відстоює ту думку, що національні початку, в якості факторів об'єднання вірменського народу, більш надійні, ніж віросповідні при надзвичайній різнорідності віросповідних складу населення. Цінним внеском у вірменську літературу з'явився журнал «Husisapail» ( «Північне сяйво»), який видавався науковцем Степаном Назаріяном в 1858-1864 рр. в Москві. Згодом «Яструб» і «Молот» в Тифлісі стали головними центрами вірменської літературного життя.

перська журналістика не переросла ще перших ступенів свого розвитку. Кілька років тому деякі молоді перси, які отримали західноєвропейське освіту, заснували першу перську газету в Тегерані - «Iran», до якої Незнач-Рої час по тому приєднався тижневик «Itilla». «Iran» засуджений на повну безбарвність, друкує одні лише звістки і офіційні мови шаха. Інший листок, «Cehhatsch», що наважився Вказувати на недоліки існуючого способу правління і зажадати їх усунення, був припинений за наказом шаха, а редактор його було укладено під варту і покараний різками на базарній площі. Великим успіхом, порівняно з тим, який випадає на долю «Iran», користуються деякі белетристичні журнали «Edal», «Kiamiel» та інші; вони друкують романи і вірші перських письменників, серед яких найбільш популярний Омар Хайям. Переклади з іноземних літератур в цих журналах носять переважно випадковий і спорадичний характер.

Настільки ж незначні арабські газети. Різні дрібні листки на арабській мові, крім Аравії, виходять ще в Єгипті, Сирії, Алжирі, Тунісі і Константинополі. Серед них заслуговує на увагу журнал «Al-Dschawaib», заснований в 1887 р в Константинополі покійним вченим Ахмедом фарисеї.

Вельми строката друк розвивається в густо заселеній Індії. Керівні газети тут, звичайно, англійські; тубільні також досить численні, але мають надзвичайно малий випуск. Число передплатників багатьох з цих газет не перевищує 50. Найвизначніші з них виходять в Бомбеї, це - «Bombay Samachar», «Jame Jamahev», «Koshif-ool Ekbar», «Rouzat-ool-Ekbar» і «Indu Prakaisch». Вони видаються на трьох діалектах. Зовнішні події їх цікавлять мало, але повідомлення з сусідніх російських областей з'являються майже щодня, так як можливість пересування російських військ до індійського кордону служить предметом постійних тривог і побоювань.

[114][1] Мається на увазі сучасна територія Східної Європи, Балканського півострова, а також країн Азії. - Прим. ред.

[115][2] Застаріла назва Братислави. - Прим. ред.

[116][3] Рух названо по імені Кошута Лайоша (у автора Людовик), який був натхненником боротьби угорського народу за незалежність під час революції 1848-1849 рр. в Угорщині. - Прим. ред.

кінець форми

VI. ЯПОНСЬКА І КИТАЙСЬКА ДРУК

Своєрідне явище у всій історії преси представляє японська друк. Вона розвинулася майже з нечуваною швидкістю. При старому феодальному ладі були відсутні всі умови, які давали б країні можливість духовно розвиватися; боязкі спроби видавати газети на початку шістдесятих років минулого століття ні до чого не привели. Але коли 3 лютого 1867 р державна влада повністю перейшла в руки мікадо[117][1] - Для Японії настала нова епоха, в ній встановилися і швидко усталилися абсолютно нові відносини, і преса в деякі десятиліття досягла неймовірного розвитку. Ця обставина пояснюється, перш за все, гуманним законодавством про пресу, а також розумової рухливістю японців і їх допитливістю. Колишні строгі правила були скасовані в 1887 р, і десять років по тому було повне скасування попередньої цензури. Але і тепер в Токіо при поліцейському управлінні існує особливе відділення у справах друку, що контролює всі газети і привертає до судової відповідальності за порушення закону про пресу.

Технічна сторона газет поставлена ??за європейським зразком; але і велика частина змісту, оскільки воно не зачіпає японських справ, запозичується у європейської преси, і переважно з англійської, завдяки чому в японських газетах нерідко спостерігається досить недружнє ставлення до Німеччини, нічим не обґрунтована неприязнь, що є простим відлунням англійських газет. Деяку особливість японської мови становить велике розходження між загальнонародним власною мовою і літературною мовою. Для останнього існує особливий алфавіт, вельми близький до китайського, що вживається в офіційному діловодстві, в наукових працях і газетах для інтелігентних читачів; повсякденній мові має менш складний і більш доступний алфавіт; ним користуються газети, призначені для широких верств населення. Реформа мови становить нагальну потребу, але численні спроби в цьому напрямку - між іншим, проект введення латинського алфавіту - до сих пір не досягали мети. При розмаїтті існуючих письмових знаків набір японських газет пов'язаний з великими труднощами. Літературна мова вимагає не менше 50 000 літер і, понад те, близько 94 особливих позначень для окремих складів. Набірний зал японських газет представляє з себе велике приміщення, на стінах якого прикріплено незліченну кількість ящиків, що зберігають літери. За браком часу кожен складач не може сам діставати ці літери, тому в його розпорядженні знаходиться ціла орава хлопчиків-підлітків, шмигають по всьому залу. Але щоб не забути потрібне їм слово, вони тихо наспівують його про себе, і завдяки цьому з японського набірного приміщення постійно лунає невгамовної гамір, шум і біганина. Після набору газети вона швидко друкується за допомогою найбільш удосконалених ротаційних машин і при посередництві прекрасно організованою пошти поширюється в усі кінці імперії. Збут здійснюється шляхом попередньої підписки; роздрібний продаж досить незначна. Ціни на підписку коливаються між 20-50 вересня (20-50 копійок).

Більшість газет виходить, звичайно, в столиці - Токіо. Одна з найвпливовіших з них «Nitschi Nitschi Schimbun» ( «Щоденні новини») була заснована в 1873 р Випуск її дорівнює приблизно 40 000-50 000 екземплярів. При неприховані симпатії до уряду вона дотримується досить помірний тон. Всі інші газети більш розв'язні, націоналістично-прогресивні і охоче посилаються на положення Японії як великої держави. На увагу заслуговують: «Tschoja Shimbun» ( «Урядовий та народний вісник»), «Koron Schimpo» ( «Громадська думка») і «Heimin Schimbun», соціал-демократичний листок. Поряд з цими політичними газетами існує безліч дрібних листків. У наші дні кожна професійна група, кожен союз має свій власний орган. Навіть балетні і кафешантанних танцівниці мають свою газету «Tschotscho Schimbun» ( «сообщітельності метелик»). Скандальні листки знайшли собі місце і спеціалізувалися по частині пікантних історій (такі «Jiyu no Tomoschibi» і «Jorozu-Choho» та інші); гумористичний журнал «Маru-Maru Schimbun» відрізняється великою дотепністю і поміщає прекрасні карикатури. Поряд з газетної, за останні роки розвинулася і дуже цінна журнальна література; з політичних і мистецьких журналів чудові: «Taiyo», «Kokoumin no Tomo» і «Sekan no Nippon» і чисто белетристичний «Taiyokou Boungakou». Нечисленні європейські газети, що виходять в Токіо, Кобе і Якодаме - переважно англійська - абсолютно незначні. В цілому газет і періодичних видань в Японії виходить 1500, в тому числі 400 щоденних і 20 виходять в Токіо.

китайської пресі далеко до


 Завдання про розкрої матеріалів. |  Система m лінійних рівнянь з n змінними |  Геометричний сенс рішень нерівностей, рівнянь і їх систем |  Є опуклим багатокутником (або опуклою багатокутної областю). |  Властивості задач ЛП |  Геометричний метод розв'язання задач ЛП |  симплексний метод |  Знаходження оптимуму лінійної функції |  Особливі випадки симплексного методу |  сімплексні таблиці |

© um.co.ua - учбові матеріали та реферати